O pozycjonowaniu słyszało dzisiaj wiele osób, jednak najczęściej jest one kojarzone z działaniami w obszarze SEO, a więc związanymi ze wzmocnieniem pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Tymczasem pozycjonowanie marki to zupełnie inne, fundamentalne działanie, które warto podjąć przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań marketingowych. Zobacz, czym jest.

Co to jest pozycjonowanie marki?

Pozycjonowanie marki to precyzyjne określenie tego, jakie miejsce ma ona zająć na rynku w świadomości konsumentów. Chodzi zatem o zaprojektowanie tego, jak marka będzie postrzegana przez środowisko i z jakimi wartościami oraz rozwiązaniami będzie łączona.

O kwestii pozycjonowania marki najlepiej mówić na przykładzie. Bank może chcieć się pozycjonować jako łatwo dostępny przez internet i zapewniający komfortową obsługę. Sieć supermarketów może za to chcieć być postrzegana jako ta, w której klient może zawsze liczyć na najlepszy stosunek ceny do jakości.

Jak podejść do pozycjonowania marki?

Pozycjonowanie marki jest częścią kompleksowej strategii brandingowej. Oznacza to, że określenie sposobu, w jaki marka ma być postrzegana przez klientów, nie może być dziełem przypadku ani jednoosobowo podjętą decyzją. Wskazanie jej miejsca na rynku powinno być wypadkową:

  • pogłębionej analizy niszy rynkowej, na której znajduje się marka,
  • przyjrzenia się pozycjonowaniu konkurencji i temu, jak dany brand plasuje się na jej tle,
  • znalezienia unikalnych cech i wartości, które już teraz marka oferuje klientowi lub ma możliwość oferowania w przyszłości,
  • dopasowania ich do potrzeb grupy docelowej klientów, do których kierowana jest komunikacja.

Istotne jest również to, aby pozycjonowanie marki było spójne, a wszystkie działania marketingowe, jakie będą prowadzone, wynikały z niego. Dlatego z pozycjonowaniem należy połączyć również ogólną strategię marki, jak również tą dotyczącą sposobu komunikacji z rynkiem. Najlepiej powierzyć to zadanie doświadczonym ekspertom, którzy pomogą stworzyć solidne podstawy pod późniejsze działania marketingowe.