Dla każdego kreatywnego typu lub małego przedsiębiorcy biznesowego, zrozumienie podstawowych elementów projektowania są koniecznością. Gospodarka internetowa jest praktycznie prowadzona na wizualnych obrazach, więc poznanie podstaw cyfrowego spektrum kolorów to świetny sposób, aby pozostać na topie podstaw projektowania i upewnić się, że wykonujesz swoje projekty prawidłowo.

Znajomość różnic i znaczenia spektrum kolorów CMYK vs RGB jest bardzo pomocna przy tworzeniu dzieł sztuki. W naszym przypadku, wynik niestandardowych etykiet w dużym stopniu zależy od tego, jakiego spektrum używasz, dlatego będziemy dzielić się niektórymi podstawami projektowania cyfrowego i druku, więc następnym razem, gdy zasiądziesz przed pustym Ilustratorem lub plikiem Photoshopa, będziesz wiedział dokładnie, gdzie zacząć.

Poniższe informacje pomogą Ci zapewnić, że kolory, które chciałbyś zobaczyć na wydrukowanej etykiecie będą takie same.

RGB: Widmo cyfrowe

Akronim „RGB” oznacza czerwony, zielony, niebieski; prosty, prosty i prosty – lubimy to.

RGB to spektrum kolorów lub zakres kolorów, które można zobaczyć na monitorach komputerowych i wyświetlaczach cyfrowych. Są to również kolory dodatkowe. Jeśli dodasz różne ilości i kombinacje kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego razem, tworzone są inne kolory.

Powodem, dla którego widmo RGB jest używane w świecie cyfrowym jest to, że jeśli połączysz kolor czerwony, zielony i niebieski, otrzymasz kolor biały. Ale nie biały w sensie koloru; biały w sensie „światła”. Światło emitowane przez ekran komputera pozwala zobaczyć kolory RGB, które kreujesz. Dzięki połączeniu tych kolorów światło staje się białe. I odwrotnie, czerń to brak koloru na wyświetlaczu cyfrowym.

CMYK: Widmo druku

CMYK oznacza cyjan, magenta, żółty i klucz (czarny) i jest to spektrum kolorów – lub zakres kolorów – które zobaczysz na swoich drukowanych nośnikach w postaci tuszu.

C, M, Y i K znane są jako „kolory odejmowalne”. Pomyśl o tych kolorach jak o farbach lub tuszu; to jest to czym drukujemy.

Kluczową różnicą pomiędzy tymi kolorami a spektrum RGB jest to, że do ich zobaczenia potrzebne jest istniejące źródło światła. Mając to na uwadze, jeśli masz małą paletę farb C, M i Y i zaczniesz dziko mieszać je razem, wymyślisz mętny, ciemnobrązowy kolor. Tylko przez dodanie klucza wszystkie kolory zmienią się z mętnego brązu na czarny.

Jak to możliwe, że czarny kolor to robi? Ponieważ czarny atrament pochłania wszystkie kolory. Kolor tuszu istnieje z powodu jego składu chemicznego oraz źródła światła. Zielony atrament, który jest połączeniem żółtego i cyjanowego, jest widoczny z powodu odbicia światła od powierzchni atramentu. Wszystkie kolory widma widzialnego (jakie kolory nasze oczy mogą wykryć) są wchłaniane z wyjątkiem mieszanki cyjanu i żółci, która odbija się z powrotem do naszych oczu jako zielony.

Jak zdecydować, który kolor widma użyć?


Jeśli zamierzasz zaprojektować coś, co w końcu zostanie wydrukowane, będziesz chciał wykorzystać spektrum kolorów CMYK. Tutaj w naszej firmie drukarki drukują w CMYK, więc aby móc je przetworzyć, potrzebujemy grafiki w CMYK.

RGB pozwala zobaczyć bardziej żywe kolory, na które nie pozwala spektrum CMYK. Dlatego jest on używany przede wszystkim do tworzenia stron internetowych i cyfrowych ilustracji.

RGB jest domyślnym spektrum kolorów podczas projektowania z aplikacjami webowymi lub desktopowymi i są one zapisywane z tym ustawieniem. JPEG, PNG, TIFF i inne mogą być eksportowane w spektrum kolorów RGB.

Ale co zrobić, jeśli posiadasz drukowane prace graficzne zapisane w RGB? Nie jest to problem, ale oto kilka rzeczy, o których należy pamiętać. RGB jest najczęściej używany do projektowania stron internetowych; będziesz w stanie osiągnąć jaśniejsze kolory i neony po prostu dzięki szerszemu spektrum kolorów światła. Kiedy fizyczna drukarka przekształca grafikę RGB w CMYK przed drukowaniem, kolory zmieniają się lub ulegają zmianie po konwersji. Dla 99% zastosowań, nie będzie to drastyczne lub zauważalne dla ludzkiego oka, ale jaśniejsze kolory lub neony, które można osiągnąć na ekranie, będą wydawać się mniej intensywne, gdy są drukowane.

Tak więc, zanim zaczniesz projektować, powinieneś wiedzieć, czy Twoja grafika będzie w formacie drukowanym, czy nie. Jeśli projektujesz specjalnie do druku, np. etykiety na butelki, to powinieneś pracować z spektrum kolorów CMYK. W ten sposób Twój produkt końcowy będzie przypominał Twój oryginalny projekt.

Jeśli pracujesz tylko z siecią, RGB to droga do celu. W ten sposób uzyskasz bardziej wyraziste kolory.

A jeśli nie wiesz, czy Twój projekt zostanie wydrukowany w przyszłości – nie martw się. W większości przypadków Twoje prace będą prawie takie same, ale należy się spodziewać, że jeśli używasz szczególnie jaskrawych odcieni w swoim projekcie, na wydruku pojawią się nieco ciemniejsze kolory.