Izba Gospodarki Elektronicznej informuje: 41% firm w Polsce działa na rynku e-commerce i uważa wejście w ten obszar jako sukces. Już co czwarta firma czepie z tego źródła ponad 80% przychodów. Pytaniem nie jest więc, czy warto wejść w sprzedaż internetową, lecz jaką platformę wybrać by osiągnąć jak najlepsze wyniki?

Po pierwsze – określ swoje potrzeby

Nie da się wskazać jednej, uniwersalnie dobrej platformy. Zupełnie innych funkcjonalności potrzebuje mały sklep z ręcznie robionymi kosmetykami niż hurtownia elektroniczna, całkowicie przenosząca swoją działalność do e-sfery. Również preferencje osób zarządzających sklepem internetowym oraz profil jego klientów stanowią znaczący czynnik. Wybierając platformę należy pamiętać także o tym, że ideą wkroczenia do e-commerce jest przede wszystkim rozwój biznesu. Początkowo zbyteczne funkcje mogą z czasem okazać się niezbędne (np. możliwość analizy ruchu klientów na stronie pod kątem wielu parametrów), dlatego warto zdecydować się na platformę, która umożliwia wprowadzenie dodatkowych modułów.

Po drugie – oceń swoje możliwości

Sprawdzając, jaka platforma sklepu internetowego będzie dla nas odpowiednia, nie należy zapominać o tym, aby krytycznie spojrzeć na swoje umiejętności oraz stopień zaangażowania. Na początku, wiele firm decyduje się na wprowadzenie e-działalności bez zatrudniania dedykowanych, wyspecjalizowanych pracowników. Takie podejście jest szybsze i bardziej ekonomiczne, z czasem jednak może okazać się, że do personalizacji naszego e-sklepu potrzebne będą edycje kodu źródłowego, a tym samym – choć podstawowa wiedza z zakresu informatyki.

Jeśli budżet przeznaczony na uruchomienie internetowego kanału sprzedaży nie obejmuje zatrudnienia specjalistów z tego obszaru, należy wybrać platformę o prostej i intuicyjnej obsłudze, dedykowaną osobom bez technicznych umiejętności. Wbrew pozorom, można stworzyć funkcjonalny i przyciągający klientów sklep korzystając wyłącznie z gotowych do użycia rozwiązań, bez ingerencji w kod źródłowy platformy.

Analizując przeznaczony budżet koniecznie należy sprawdzić, czy wystarczy on na subskrypcję lub zakup wymaganych modułów. Wiele platform e-commerce oferuje darmowy czas próbny, lub bezpłatne rozszerzanie funkcjonalności. Trial to doskonała możliwość niezobowiązującego zapoznania się z obsługą wybranej platformy oraz wypróbowania jej funkcjonalności. Czasami już sam interfejs administratora potrafi przekonać do założenia sklepu w danym miejscu lub… skutecznie odstraszyć.

Po trzecie – zawalcz o pozycję

Rozszerzający się rynek e-commerce umożliwia rozwój przedsiębiorstw. Podąża za dynamicznie zmieniającymi się potrzebami klientów, zapewniając sklepom coraz większe zasięgi i wzrost udziału sprzedaży online w całkowite przychody firmy. Z drugiej strony, zaostrza konkurencję, skazując na porażkę biznes, który nie walczy aktywnie o swoją pozycję na rynku.

Wybierając platformę dla swojego sklepu internetowego koniecznie należy sprawdzić, jakimi możliwościami pozycjonowania dysponuje, oraz jakie są koszty są z nim związane. Idealnie przybliżający ofertę znacznik i przyciągający uwagę opis (metatagi) dadzą Ci znaczną przewagę nad innymi sklepami, nawet tymi posiadającymi szerszy asortyment.

Nie czekaj, działaj!

Pandemia COVID-19 na zawsze zmieniła sposób, w jaki wykorzystywany jest internet. Dla wielu działalności, w tym sprzedaży, stał się kołem ratunkowym w czasie lockdownu. Założone w tym czasie e-sklepy ukazały potencjał ukryty w tym kanale sprzedaży. Z czasem potoczne powiedzenie: „Jeśli nie ma Cię w internecie, to znaczy że nie istniejesz” może stać się dla wielu przedsiębiorstw brutalną rzeczywistością.