Logo to swoisty znak rozpoznawczy identyfikujący daną markę lub firmę. Pozwala już na pierwszy rzut oka rozpoznać, z kim mamy do czynienia oraz wzbudzić w naszym umyśle określone skojarzenia. Jest to najważniejszy element identyfikacji wizualnej, o którego posiadanie już na starcie powinna zatroszczyć się każda firma. Na stworzeniu atrakcyjnego projektu przygoda z logo się jednak nie kończy – niezbędna jest bowiem dodatkowa wiedza, która pozwoli prawidłowo korzystać ze znaku firmowego oraz umieszczać go na różnych nośnikach.

Czym jest logo i dlaczego jest tak ważne w biznesie?

Logo to nic innego, jak unikalna i charakterystyczna forma graficzna, która ma za zadanie identyfikować konkretną markę, firmę lub organizację. Firmowy znak graficzny musi być unikalny i indywidualny, aby bez budzenia wątpliwości informował, do kogo konkretnie należy. Logo umieszcza się na różnego rodzaju materiałach firmowych – gości na produktach marki, występuje w prasie i innych mediach, jest umieszczone w centralnym punkcie strony internetowej oraz pojawia się w sklepach, na pojazdach, ubraniach pracowników oraz we wszystkich innych miejscach, w których marka chce zaznaczyć swoją obecność.

Podstawowym zadaniem logo jest identyfikacja konkretnego podmiotu, do którego ono należy. Znak firmowy ma więc pomóc odróżnić jedną markę od drugiej oraz podkreślić przy tym jej indywidualizm. Jest to także pierwszy krok w świadomym budowaniu identyfikacji wizualnej nakierowujący myśli odbiorców na priorytety oraz idee przyświecające istnieniu danej organizacji lub marki. Znak firmowy może, lecz nie musi bezpośrednio nawiązywać wizualnie do działalności prowadzonej przez firmę. Zawsze jednak powinno odzwierciedlać charakter firmy, jej dążenia, jakość oraz wartości.

Logo powinno wywoływać u odbiorcy określone, pozytywne skojarzenia. Jest to swoista forma ekspresji graficznej identyfikująca organizacje. Projekt logo warto więc powierzyć profesjonalistom specjalizującym się w tym temacie. Stworzenie unikalnego, perfekcyjnie dopasowanego do charakteru marki logo jest niełatwym zadaniem, które wymaga często wielu prób. Zwieńczeniem finalnej wersji logo powinien być jednak nie tylko sam znak graficzny, ale także towarzyszący mu dokument – księga znaku. Jest to swoista instrukcja obsługi logo, która jest niezwykle pomocna podczas dalszej pracy ze znakiem firmowym.

W treści księgi znaku znajdują się wszystkie istotne informacje dotyczące logo oraz kluczowe zasady jego reprodukcji, dzięki którym firma zyskuje pewność, że jej znak graficzny będzie zawsze prezentował się zgodnie z projektem i oczekiwaniami. Księga znaku przydaje się podczas współpracy z grafikami, webmasterami, drukarniami i innymi specjalistami, którzy będą umieszczali logo na swoich projektach. Dokument ten może zostać stworzony w dwóch wersjach – podstawowej i rozszerzonej. Wariant podstawowy sprawdzi się w przypadku większości firm, z kolei wersja rozszerzona będzie doskonałym wyborem dla dużych przedsiębiorstw, które chcą mieć od razu gotowe projekty najpopularniejszych materiałów marketingowych.