Badania UX to zalecana metoda dla osób, które borykają się z problemem dotyczącym ich strony internetowej bądź aplikacji. Jeżeli na Twojej stronie pojawiają się błędy, coraz mniej użytkowników chętnie odwiedza Twoją witrynę to koniecznie powinieneś zastanowić się nad wykonaniem badania user experience. Dowiedz się, z czym właściwie się to wiąże, jak wygląda oraz kiedy warto je przeprowadzić?

Czym są badania user experience?

Zadaniem badań jest sprawdzenie, przeanalizowanie interfejsu strony lub aplikacji. Za pomocą user experience sprawdzisz: funkcjonalność, użyteczność, przejrzystość, intuicyjność designu oraz szaty graficznej. Dzięki badaniom otrzymasz informacje na temat zachowań oraz potrzeb Twoich klientów.

Przebieg user experience może być różny, ponieważ zależy on od celu, jaki chcesz osiągnąć. Najczęściej stosuje się zadaniowe testy użyteczności lub wywiady pogłębione. Pierwsze z nich są metodą, która jest najskuteczniejsza. Polega ona na przeprowadzeniu wywiadu, który jest połączony z wykonywaniem określonych zadań w witrynie. Metoda skupia się na sprawdzaniu, analizowaniu zachowania użytkownika i podejmowanych przez niego decyzji. Ważne są tutaj ruchy myszki, kliknięcia oraz nawigacja po stronie internetowej. Kluczową rolę odgrywają elementy, które przyciągają uwagę oraz ocena użyteczności strony – czy odbiorca był w stanie znaleźć odpowiednie dane i informacje, które stanowiły podstawę badania. Aby przeprowadzić taki tekst, tworzony jest scenariusz, który zawiera zadania i czynności, które można wykonać na stronie lub aplikacji. Takie testy pozwalają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny, czy rozumieją jego koncepcje oraz są w stanie znaleźć odpowiednie dane. W rezultacie otrzymujesz informacje o tym, czy Twoja witryna jest intuicyjna dla innych i czy jej architektura informacji jest prawidłowa.

Wywiady pogłębione zbierają informacje o oczekiwaniach grupy docelowej. Ta metoda najczęściej przeprowadzana jest w początkowej fazie tworzenia produktu. W ten sposób możesz zweryfikować swój pomysł i poznać wymagania Twoich przyszłych użytkowników. To zdecydowanie pomoże Ci zaprojektować intuicyjny i łatwy w obsłudze interfejs. Zbieranie informacji przed utworzeniem produktu, strony, czy aplikacji pomoże Ci w zbudowaniu, zaplanowaniu koncepcji oraz stworzeniu projektu. W ten sposób prawidłowo odpowiesz na potrzeby rynku oraz dasz swoim konsumentom to, czego potrzebują.

Kiedy warto przeprowadzić badania user experience?

Badania user experience są niezawodne, zwłaszcza jeśli dostrzegasz, że użytkownicy szybko opuszczają Twoją stronę internetową, zostawiają tzw. porzucone koszyki, konwersja jest niska lub witryna wcale się nie rozwija. W przypadku, gdy np. Twój sklep internetowy nie spełnia wymagań użytkowników, może znacznie stracić zainteresowanie. To przekłada się na Twój biznes. Odbiorca skorzysta z witryny, która będzie dla niego bardziej intuicyjna, czyli… odejdzie do konkurencji. Kiedy warto pomyśleć o przeprowadzeniu badań user experience?

Wówczas, kiedy zależy Ci, aby:

  • dowiedzieć się od innych, jak oceniają Twoją stronę/aplikacje,
  • sprawdzić błędy na swojej stronie, które zniechęcają użytkowników do korzystania z niej,
  • poprawić wyniki Twojej strony, zwiększyć ilość wejść, a zmniejszyć ilość rezygnacji,
  • poznać swoich użytkowników i dowiedzieć się, jaka jest Twoja grupa docelowa,

Opracowanie merytoryczne we współpracy z Waynet – badania user experience.