Czy reportaż prasowy może służyć biznesowi? Wbrew pozorom, artykuł może być doskonałą formą reklamy – opowieść o danej firmie może być bowiem fascynującą historią, która wpłynie na sprzedaż i dobry PR. Wystarczy, że reportaż będzie wykorzystywać tak zwany storytelling, czyli metodę marketingową reklamowania produktu przez opowieść.

Co możemy opowiedzieć? Anegdoty z życia założyciela czy właściciela, historie o ludziach, którzy dzięki danej firmie pokonali swoje trudności, szczegóły działalności charytatywnej czy etyczną stronę biznesu. Chodzi o wykorzystanie informacji o firmie, z którymi czytelnik nie ma styczności na co dzień, by jednak przykuć jego uwagę i zapaść mu w pamięć. Jak to właściwie działa?

Rola reportażu prasowego w biznesie

Ludzie nadal czytają czasopisma, choć może się wydawać, że czas gazet już przeminął. Tak jednak nie jest – nawet w czasach tak zwanego paywalla, czyli konieczności uiszczania płatności za dostęp do artykułów, naturalną potrzebą człowieka jest zdobywanie ciekawych wiadomości, na przykład dzięki gazetom. Reportaż, znany od setek lat gatunek publicystyczny, ma się świetnie, a w ostatnich latach staje się etycznym narzędziem reklamy.

Coraz częściej bowiem przedsiębiorcy decydują się na zatrudnienie profesjonalnego reportażysty, by opowiedział historię ich biznesu. Temat tak naprawdę jest dowolny, chodzi o to, by choćby wspomnieć o przedsiębiorstwie. Taka reklama jest przede wszystkim uczciwa, ponieważ reportaż jest gatunkiem bazującym na uczciwości. Można więc przykładowo sięgnąć do wydarzeń z początku istnienia firmy, takich jak rozwój w niesprzyjających warunkach, i zainspirować innych przedsiębiorców, a czytelników zachęcić do przyjrzenia się ofercie marki.

Korzyści reportażu prasowego dla biznesu

  • Jest to etyczna i uczciwa forma reklamy, bo czytelnik po prostu chce się dowiedzieć nowych rzeczy – przez swoją ciekawość.
  • Takie techniki nadal są stosunkowo rzadko wykorzystywane na polskim rynku, dlatego czytelnicy z dużym zainteresowaniem śledzą tego typu treści
  • Odpowiednio dobrany temat ukazuje wartości. To może przełożyć się także na działania PR-owe, dlatego reportaż prasowy to nie tylko reklama.

Reportaże prasowe w biznesie, które osiągnęły sukces

Świetnym przykładem jest artykuł storytellerki i reportażystki Doroty Salus „Ręka superbohatera” o mężczyźnie, który pomimo kalectwa postanowił otworzyć własny biznes. Jego przedsiębiorstwo produkuje protezy, tym samym zmieniając życie niepełnosprawnych. Reporterka wykorzystała historię właściciela i jego misję, by stworzyć inspirujący reportaż, który przy okazji znacznie zwiększył zasięgi przedsiębiorstwa. Autor reportażu zwykle ma na celu osiągnięcie dwóch celów jednocześnie: napisanie historii tak ciekawej, by pochłonęła czytelnika i dotarcie z wartościami firmy jeszcze dalej.

Reportaż prasowy może przynieść wymierne korzyści Twojemu przedsiębiorstwu, wystarczy wykorzystać go umiejętnie. Pierwszym krokiem jest zatrudnienie zawodowego reportażysty, który zajmuje się też marketingiem. W ten sposób zyskujemy możliwość publikacji tej niecodziennej reklamy w czasopismach krajowego formatu, których nakład pozwoli nam na dotarcie do wielu nowych klientów. Drugim krokiem jest przedstawienie przedsiębiorstwa od jego ludzkiej strony, a zatem relacji, misji, wartości. Reporter sam wybierze najciekawsze fragmenty opowieści i stworzy z nich spójną całość, napisaną dobrym językiem i interesującą dla ludzi.