Choć Internet potrafi łączyć ludzi odległych od siebie o tysiące kilometrów i pozwala dotrzeć małym firmom do klientów na całym świecie, to jego znaczenie jest równie ważne na poziomie lokalnym. Coraz częściej sklepy i punkty usługowe wyszukiwane są przez mapy, a udostępnianie lokalizacji jest czymś oczywistym. Miejsce, w którym wpiszesz zapytanie do wyszukiwarki, ma ogromny wpływ na wyniki. Dlatego pozycjonowanie lokalne stało się jednym z najważniejszych elementów SEO (Search Engine Optimalization), a dla firm stawiających na sprzedaż lub świadczenie usług stacjonarnie, powinno być podstawą. Na szczęście skuteczne działania są bardzo intuicyjne.

Google stawia na wygodę użytkowników

Wygląd listy wyszukiwania może się bardzo różnić w zależności od miejsca, z którego wysłano zapytanie. Ma to mocne uzasadnienie. W końcu ktoś, kto szuka fryzjera, nie chce raczej jechać na drugi koniec Polski tylko dlatego, że ten zakład prowadzi świetnego bloga. Dlatego Najpopularniejsza Wyszukiwarka promuje strony, które wyraźnie podkreślają działanie w konkretnej lokalizacji. Pozycjonowanie lokalne to właśnie umiejętne i świadome wpasowanie się w ten trend poprzez dostosowanie strony i odpowiednie działanie poza nią. Warto przy okazji podkreślić, że ma to pewien związek z popularnym w wyszukiwaniu głosowym zapytaniu „… w mojej okolicy” (ang. near me). Jesteśmy coraz bardziej wygodniccy.

Pozycjonowanie lokalne, a walka z gramatyką

Podstawą jest więc odpowiednia treść strony. O tym, że należy umieścić adres firmy w zakładce „kontakt” oraz w stopce strony chyba nie muszę przypominać, prawda? To jednak może nie wystarczyć. Dobrze jest też umieścić adres w danych strukturalnych strony za pomocą atrybutu itemprop. Nie będą widoczne dla użytkowników, ale dla robotów Google będzie to jasny sygnał, że rzecz dotyczy lokalizacji.

Jeśli zaczniesz przeszukiwać frazy kluczowe związane z Twoją okolicą, szybko zauważysz, że wiele z nich dość znaczący krzywdzi mowę ojczystą. „Sklep rowerowy Warszawa”, „Grodzisk fryzjer tanio” itp. To pokłosie faktu, że wiele osób wciąż nie wie o tym, że Google od lat wspiera wyszukiwanie w języku naturalnym. Co z tym fantem zrobić? Wiele firm wstawia takie frazy w losowych miejscach i nagłówkach, tworząc chaotyczne teksty, których czytanie powoduje ból oczu. My jednak odradzamy takie praktyki (może poza konstrukcją z pierwszego przykładu w nagłówkach). Za agresywną optymalizację można dostać od Google karę, a do tego irytuje to klientów. Lepiej wkomponować naturalne frazy w tekst bardziej subtelnie, na przykład „Nasza firma to najlepszy sklep rowerowy w Wągrodnie i mamy solidne podstawy do takiego twierdzenia”, albo „Gdzie w Warszawie można wymienić tłumik? Oczywiście w warsztacie Tłumix przy ulicy Rurowej 20”. W ten sposób pozycjonowanie lokalne nie kłoci się z zasadami wyszukiwarki oraz dobrego pisania. Jeśli tworzysz bloga, to staraj się wybierać tematy dotyczące Twojego miasta i nie wsadzać lokalnych fraz kluczowych na siłę, jeśli temat nie jest z tym związany – to ostatnie i tak nie zadziała, jeśli choć fragment artykułu nie jest na ten temat.

Po trzykroć mapy!

Umieść na stronie mapy Google ze swoją pozycją. To nie tylko pomocne dla klientów, ale też premiowane przy listach wyszukiwania. Obecność na mapach jest niemałym atutem, a dodatkowo zwiększa szanse na pojawienie się nie tylko na wysokim miejscu listy, ale też obok niej. W jaki sposób? Czasem Google umieszcza obok wyników tekstowych najlepsze wyniki z map po prawej stronie na górze. A przyznasz, że to niezła miejscówka. Podobnie jest z profilem Google Moja Firma.

Prowadzenie Google Moja Firma to także skuteczne pozycjonowanie lokalne

Google lubi, gdy korzystamy z jego usług. Nie inaczej jest z wizytówką. Regularne jej aktualizowanie i wrzucanie wpisów oraz zdjęć realnie wpływa na pozycje strony. To jednak nie tylko podlizywanie się wyszukiwarce – wizytówka może pokazać się w wynikach wraz ze zdjęciami, opiniami i innymi ważnymi informacjami o Tobie, co wygląda bardzo atrakcyjnie (i zachęca do kliknięcia), a dobrze prowadzony profil uwiarygadnia Twoją firmę. Pozycjonowanie lokalne bazuje także w dużej mierze na opiniach użytkowników, więc warto zadbać także o nie.

Pojawiaj się na okolicznych serwisach

Pozycjonowanie lokalne to także linkowanie. Skup się na renomowanych serwisach lokalnych, które mogą umieścić link do Twojej strony i zwiększać Twoją wiarygodność. Dobrym pomysłem będzie też umieszczenia na nich artykułów sponsorowanych.

Łącząc to z pozostałymi działaniami, możesz zbudować solidną pozycję i przyciągnąć klientów z Twojej okolicy. Pamiętaj o wyeksponowaniu swoich zalet w kontekście lokalizacji, a także regularnym dodawaniu aktualności na stronie. Dobrym pomysłem będzie też audyt SEO pod kątem pozycjonowania lokalnego, który da Ci wskazówki, co należy poprawić i na jakich frazach kluczowych warto się skupić.