Reklama skupia w sobie dokonania wielu obszarów wiedzy. Czy jest ona sztuką? Rzemiosłem? A może nauką?

Co reklama zawdzięcza sztukom wizualnym?

Co może wydawać się nieoczywiste, reklama sięga swoją historią znacznie głębiej niż kapitalistyczne społeczeństwa. Pierwsze formy reklamy są niemal tak stare jak pierwsze znaleziska związane ze słowem pisanym. Prawdziwy rozkwit reklamy nastąpił na masową skalę w XIX i XX wieku. Jednak takie artefakty jak katalogi reklamowe były znane już w XV wieku w Wenecji. Współczesna reklama jest najbliżej skojarzona ze sztukami wizualnymi i językowymi. Elementem, który uchodzi za dziedzinę sztuki, jest plakat. Jego historia rozpoczyna się w wieku XVII i do tej pory jest on powszechnie wykorzystywany ze względu na swoje uniwersalne właściwości. Może być on afiszem, tablicą ogłoszeniową, miejscem promocji czy obiektem informacyjnym. W przestrzeni publicznej są obecne niemal na każdym kroku, a dobrze przemyślane potrafią wciągnąć naszą uwagę na dłuższą chwilę i zapadać w pamięć. Plakat i afisz to ojcowie założyciele reklamy wizualnej. Dzisiaj jest to dziedzina głęboka jak morze, ponieważ formatów reklamowych, które wykorzystują dokonania sztuk wizualnych, jest niezliczona liczba.

Jak rozwój technologii wpłynął na rozwój reklamy

Pojawienie się druku pozwoliło nie tylko na przyspieszenie procesów wymiany informacji na skalę cywilizacyjną, lecz także na tańsze powielanie informacji reklamowych. Dawne drukarnie znacząco się różnią od tego co ma do zaoferowania np. drukarnia Warszawa. Dawniej druk polegał na powielaniu specjalnie przygotowanych matryc. Za czasów Gutenberga można było mówić o prawdziwej rewolucji, jednak dostęp do ówczesnych nowinek mieli tylko nieliczni i bogaci. Obecne drukarnie, wśród których jest drukarnia Warszawa, dysponują nowoczesnymi pakami maszynowymi pozwalającymi produkować materiały w ekspresowym tempie i na masową skalę. Ponadto druk cyfrowy wyklucza użycie wcześniej projektowanych matryc, także nakład nie ma szczególnego znaczenia. Każdy może pozwolić sobie na wydruk książki, plakatu czy broszury.

Drukarnia Warszawa – rzemiosło w służbie reklamy

W miejscach, gdzie powstają reklamowe materiały wizualne, łączy się obszar rzemieślniczy i plastyczny. Zanim jednak materiały trafią do druku, są one projektowane przez specjalistów w dyscyplinach takich jak komunikacja czy psychologia. Elementy nauk humanistycznych, a także narzędzia pochodzące z nauk ścisłych pozwalają na generowanie treści, która ma szanse odnieść sukces komunikacyjny. Czy zatem da się jednoznacznie wyczerpać definicje reklamy? Tego do końca nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że jest to dziedzina stale ewoluująca i przekraczająca swoje ramy.